Notice: Undefined property: JConfig::$error_reporting in /home/admin/web/conversietrainer.nl/public_html/includes/framework.php on line 45

Notice: Undefined property: JConfig::$error_reporting in /home/admin/web/conversietrainer.nl/public_html/includes/framework.php on line 72
Hoe maak je een goed menu voor je website.

Verhoog de conversie van je website.

Hoe maak je een goed menu voor je website.


Aan het begin van mijn carriere als webbouwer zat ik met mijn designer. Ik wilde hem iets laten zien op mijn website. Dus ik vroeg hem om naar de productpagina van een bepaald product te gaan. En hij wist eigenlijk niet hoe hij daar kon komen.

Terwijl het voor mij heel duidelijk was hoe je daar moest komen.

Toen ik 1 van mn eerste websites net af had. en ik keek naar de analytics. viel me op dat de meeste bezoekers eigenlijk maar 1 a 2 paginas bezochten. Nou kan het natuurlijk zijn dat deze paginas precies die informatie bevatte die werd gezocht. Maar vaak is het streven om de bezoeker meer pagina's te laten zien. Je wilt een bezoeker vaak zo lang mogelijk op je website houden. En uiteindelijk wil je natuurlijk dat die een conversie doet.

Anyway, Ik voelde me een beetje belazert door de bezoekers. Ik had zo mijn best gedaan op de website. En nu blijkt het dat ze maar 1 á 2 pagina's bezoeken. En op mijn website had ik als doel meer paginas laten zien aan mijn bezoekers.

Dit kan komen door een navigatiestructuur die niet op orde is. Misschien wilde mijn bezoeker wel meer lezen, maar kon diegene niet snel genoeg vinden wat hij zocht.

Daarom heb ik onderzoek gedaan naar websitemenu's.

Kies een soort menu dat past bij de grootte van je website.

Grote websites maken vaak gebruik van een megamenu.

Hieronder zie je het megamenu van Bol.com. Ik vind dit echt een heel mooi menu. Door gebruik te maken van zo'n uitgebreid menu kan de bezoeker ongeveer in 2 klikken vinden wat hij zoekt.

Maak het menu vast aan de bovenkant van je website.

Zelf kies ik altijd om het hoofdmenu vast te maken aan de bovenkant van de website. Een zogenaamd sticky menu.

Een sticky menu zorgt ervoor dat jouw bezoeker altijd toegang heeft tot het hoofdmenu. En hoeft dus niet op zoek te gaan.

Het vastzetten van het menu aan de bovenkant van je site helpt om je website gebruiksvriendelijker te maken. 

Hoe kan je zien of jouw menu goed werkt.

Test je menu goed.

Allereerst moet je het menu goed testen. Het menu moet in elke browser en op elk formaat goed werken. Vooral de megamenus die gebruik maken van allerlei javascriptjes moeten goed getest worden. Veel website gebruiken ontzettend veel plugins. Die plugins werken vaak niet helemaal goed met elkaar. Daardoor stoort het één en ander vaak op websites. Zogenaamde javascript conflicts komen helaas heel vaak voor.

Analyse in Google Analytics of soortgelijke software.

Bouncepercentage.

Tijd op website.

Pagina's per bezoek.

Laat een "leek" jouw menu testen.

Bouncepercentage

Aan de hand van het bouncepercentage kun je opmaken of de bezoeker de informatie kan vinden die hij zoekt.