Hoe doe je een goed zoekwoordonderzoek?

Hoe wordt jouw website of webshop nou beter vindbaar? En waar moet je beginnen? Social media, linkbuilding of is de beste manier om direct te beginnen met bloggen?

Heel goed, dat moet je zeker doen. Maar niet wanneer je net begint met het beter vindbaar maken van jouw website.

Nee, de eerste stap is altijd het zoekwoordonderzoek. Altijd.

Je vraagt je vast af hoe je een goed zoekwoordonderzoek doet. Misschien vind je het zelfs saai klinken. En daar heb je helemaal gelijk in. Maar geloof me, het doen van een zoekwoordonderzoek is niet saai. Je zult merken dat het één van de leukste dingen is die er zijn.

Met een goed zoekwoordonderzoek kun jij namelijk je kansen op succes inschatten. Je kunt de “pareltjes” in het zoekwoordenlandschap ontdekken. Je kunt het laaghangend fruit plukken, nog voordat iemand anders het ook maar geroken heeft.

En gelukkig ben je hier, want in dit artikel ga ik je haarfijn uitleggen hoe je (volgens mijn methode) het beste een zoekwoordonderzoek kunt doen. Alleen met een goed zoekwoordonderzoek kun jij zorgen dat je website beter vindbaar wordt.

Stap 1: Brainstormend bepalen waarop jij gevonden wilt worden

Voor stap 1 heb je nog helemaal niks nodig. Nieteens een computer.

Je kunt stap 1 zelfs doen op de bank. Met een wijntje of biertje erbij.

Je maakt een lijstje van zoveel mogelijk woorden die passen bij de producten of diensten die jij gaat aanbieden.

En als ik het heb over zoekwoord dan bedoel ik eigenlijk zoekterm. Want een zoekwoord kan prima bestaan uit bijvoorbeeld 4 woorden.

Enkele zoekwoorden waar ik me op richt zijn: zoekwoordenonderzoek, seo tools, website beter vindbaar maken. Deze zoekwoorden passen heel goed bij wat ik op deze website wil delen.

Varianten en synoniemen van zoektermen vinden

Het zal je verbazen hoe sommige mensen opzoek gaan naar bepaalde onderwerpen.

Probeer je te verdiepen in jou doelgroep. Probeer om te achterhalen hoe ze precies zoeken naar wat jij te bieden hebt.

Maar hoe kun je dat het beste doen? Vraag het ze gewoon.

Je kunt ook eens op de website www.synoniemen.net kijken voor andere benamingen van bepaalde onderwerpen.

Software selecteren

Zelf gebruik ik hiervoor (als belangrijkste tool) SEranking. Ooit heb ik gekozen voor SEranking omdat de prijs in vergelijking met andere pakketten lager lag. Maar de software heeft mij positief verrast. Het doet zeker niet onder aan andere pakketten.

De beste manier is echter wel om meerdere tools te gebruiken voor jou onderzoek. De ene tool is in bepaalde zaken nét weer iets beter dan de andere. Ik zal je een lijstje geven met de seo tools die je eens kunt bekijken.

SEranking

SEO Powersuite

AHrefs

Zoekvolume per zoekterm opzoeken en de

Afkijken bij je grootste concurrenten

De concurrentieanalyse is één van de belangrijkste onderdelen binnen je zoekwoordonderzoek. Mits je natuurlijk bij je grootste online concurrenten kijkt. Die hebben namelijk vaak ook een goed onderzoek gedaan en hebben misschien dingen gezien waar jij nog niet aan hebt gedacht.

De concurrentieanalyse in SEranking vind ik echt een geweldige tool hiervoor.

Je typt gewoon de website van je concurrent in en je ziet gelijk in 1 overzicht op welke zoekwoorden die site scoort.

Ook krijg je te zien hoeveel websites er naar die site toe linken, wat weer handig is voor linkbuilding. Maar dit komt later pas en is op dit moment totaal niet van belang.

Constant in beweging blijven

De grootste fout die je kunt maken is om nu stil te gaan zitten en te vertrouwen op dit onderzoek. Een echte online marketeer is altijd opzoek naar nieuwe kansen.

Je moet daarom regelmatig dit zoekwoordonderzoek herhalen.

De wereld verandert constant, en de manier waarop mensen zoeken dus ook.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *