8 Tips om jouw bedrijf te optimaliseren


Ondernemers hebben lef. Ze zijn niet bang om onderuit te gaan. Want dan sta je gewoon weer op.

Maar af en toe kan het toch moeilijk zijn om je te onderscheiden.

Zorg dat je online zo goed mogelijk gevonden wordt.

De meeste mensen orienteren zich online voordat ze iets gaan kopen.

De beste tip die ik je kan geven is dan ook om online zo goed mogelijk vindbaar te worden.

Daarnaast moet je website staan als een huis. 

Zorg voor een goed softwarepakket.

Je bedrijf kan pas echt efficient draaien met goede software achter de schermen.

Veel bedrijven beginnen vaak met eenvoudigere software zoals Microsoft Excel. Dat werkt vaak erg goed. Alleen als je met je bedrijf wilt groeien is het vaak nodig om efficienter te werken. En dat kan niet altijd met deze software.

Bedrijven die aan het groeien stappen vaak over op een CMS pakket. Of zelfs een ERP pakket. Er zijn heel veel SAAS (software as a service) aanbieders die dergelijke abbonementen voor die software verkopen.

Zoals bij alles kleven er zowel voordelen als nadelen aan zo'n SAAS softwarepakket. 

Het belangrijkste voordeel is dat zo'n systeem goedkoop is. Je hebt geen server nodig. Je hoeft ook geen software te laten programmeren.

Het grootste nadeel is dat de data die jij in het systeem opslaat, sweeft in de cloud. Dat wilt niet iedereen. Daarnaast loop je bij zo'n dergelijk systeem uiteindelijk tegen een plafond aan.

Wanneer jouw bedrijf aan het groeien is, heeft het steeds meer automatisering nodig. Zo'n SAAS systeem doet wat het doet, en niet meer.

Maak jouw voorstel zo goed mogelijk.

Een écht goed restaurant heeft helemaal geen marketing nodig. Hun reclame is het eten.

Als het eten goed is, dan vertellen mensen dat vanzelf door. En zal het restaurant elke avond volzitten.

Met je bedrijf werkt het iets anders, maar wel ongeveer hetzelfde.

Je hebt misschien niet zoveel mensen die doorvertellen hoe goed jouw bedrijf is. Maar je hebt wel je voorstel oftewel je presentatie. Zorg ervoor dat die zo goed mogelijk is.

Vertel een verhaal met jouw bedrijf.

Deel je portfolio en de beoordelingen van je klanten.

Noteer de belangrijkste punten waarop jij je onderscheidt.

Zorg voor een te gekke pitch.

Houd bij al je verkoopgesprekken het AIDA model in je achterhoofd.