Eindelijk je nieuwe website af. Maar hoe test je die?


Gefeliciteerd! Je nieuwe website is af.

Ik hoop dat ik in dit artikel de pret niet ga bederven. Maar....

Een website is in principe nooit af!

Als je echt een goede website wilt hebben dan moet je eigenlijk altijd verbeteringen blijven doorvoeren. Maar anyway... Er staat nu een versie die goed genoeg is om online te gaan.

Je website heeft waarschijnlijk veel bloed, zweet en tranen gekost. En misschien ook veel geld.

Nu is het de bedoeling dat jouw website je gaat helpen. Helpen bij datgene waar hij voor gemaakt is.

Misschien is dat leadgeneratie, of nieuwsbrief inschrijvingen... 

Je websitebouwer zegt dat je website klaar is. Maar vertrouw hem niet zomaar, ga zelf alsjeblieft zelf testen. Testen... Testen.... En nog eens testen.

Het hebben van een goed-uitziende website is niet goed genoeg. Vaak zitten de probleempjes in de kleinste dingen. En daardoor gaat jouw nieuwe website je misschien juist tegenwerken.

Op deze manier test je jouw nieuwe website:

Test de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Vaak gaat het fout bij de gebruiksvriendelijkheid. Teveel opdrachtgevers hechten heel veel waarde aan een mooie website.

En daar hebben ze deels gelijk in. Een website moet er natuurlijk netjes uitzien.

Maar de gebruiksvriendelijkheid is belangrijker. De perfecte website bestaat uit de ideale balans tussen gebruiksvriendelijkheid en uiterlijk.

Contactformulieren.

Heb je ook weleens een contactaanvraag gedaan op een website en nooit een reactie terug gekregen? Ik wil. Meerdere keren zelfs.

Veel websites hebben contactformulieren die nieteens werken.

Of de mails komen in de spamfolder. En na 2 maanden ziet de ontvanger dat hij een lead binnen heeft gekregen. Bijvoorbeeld omdat de mailfunctie niet goed staat ingesteld.

Als opdrachtgever moet je goede afspraken maken over de contactformulieren op je website. Waar moeten de e-mails binnenkomen? Moet de klant een bevestigingsmail krijgen? 

Om een contactformulier te testen, verplaats je jezelf gewoon in de bezoeker. Vul je contactformulier in en kijk of de mail binnenkomt. Een goede tip is trouwens om dit minimaal 1 keer per maand te blijven doen. Zoals je weet laat ook de techniek je weleens in de steek.

Laat een leek je website testen

Test je website op browsererrors

Test de core vitals

Test de snelheid 

Een goede website is snel! Er is simpelweg geen excuus meer mogelijk. 

Een langzame website kan liggen aan een trage server. Een server waar bijvoorbeeld veel andere websites op draaien. En daardoor is er niet genoeg capaciteit voor jouw website. Maar een trage website kan ook liggen aan programmeerfouten.

Je kunt je website testen op www.gtmetrix.com.

Test je menu

Je bezoeker moet binnen 2 á 3 klikken kunnen vinden waar die naar opzoek is.

Je kunt hiervoor zelf enkele testcases bedenken en kijken of die paginas inderdaad snel te bereiken zijn. Verplaats je daarvoor in de bezoeker.

Test je website op mobiele aparaten

Test je website op verschillende pc's

Test de website op zoveel mogelijk verschillende schermen en apparaten Test de snelheid Test op browserfouten (Web vitals) Laat de website testen door een leek

Je kunt er ook voor kiezen om mij je nieuwe website te laten testen. Ik geef je dan een uitgebreid rapport met mijn bevindingen. Inclusief adviezen die je kunt toepassen om jouw website nog beter te maken.