Valkuilen voor ondernemers


Ondernemen voelt voor mij vaak als een ritje in een achtbaan.

Ideeen schieten vaak door je hoofd. Afleiding is overal.

Je kijkt op de website van je concurrent, en ziet dat deze veel mooier is. Dan zie je weer dat jouw concurrent lagere prijzen hanteert, waardoor je wellicht een andere koers op wilt gaan. Of je vraagt je af of jouw doelgroep wel zit te wachten op jouw product of dienst.

Voor je het weet bouw je aan een bedrijf dat je eigenlijk nooit van plan was te bouwen.

Als je niet uitkijkt dan wordt je die prijsvechter, die vaak zonder pardon wordt ingeruild door zijn klanten. Of je belandt in een een vicieuze cirkel, waarin je alleen maar ideeen blijft uitwerken, maar nooit echt losgaat met jouw bedrijf.

Of erger nog... Straks ben je die emotieloze website van je concurrent aan het nabouwen. Omdat je vindt dat die er "mooi" uitziet.

Voor ondernemers zijn er heel wat valkuilen. Het internet staat vol met mensen die jou adviseren hoe je iets moet aanpakken. Sommige adviezen vind ik goed. Van sommige adviezen zakt mijn broek af!

Ik wil je in ieder geval 3 dingen meegeven die jou hopelijk inspireren.

Focus

Als je een beetje bent zoals ik herken je dit misschien wel. Ik ben soms nogal snel afgeleid. En dan bedenk ik ineens weer allemaal andere dingen om te doen. En vergeet dan soms om datgene af te maken waar ik mee bezig ben.

Ik hoor veel ondernemers hierover. En ik zie het ook. De meeste ondernemers hebben geen gebrek aan goede ideeen. 

De grote valkuil is dan ook dat je met teveel ideeen aan de slag gaat. En zo vergeet je eigenlijk om datgene te doen waar je écht voor moet gaan.

Het blijft lastig om te schrijven over focus. Want ik denk dat dat impulsieve gedrag er bij veel ondernemers ook toe leidt dat ze succes hebben. Impulsieve acties horen in mijn ogen dan ook bij ondernemen.

Maar wat ik in de afgelopen jaren als ondernemer heb geleerd, is dat het aanbrengen van focus in sommige gevallen meer oplevert dan alle impulsieve acties bij elkaar.

Om een voorbeeld te geven. Ik hoor veel ondernemers praten over het opzetten van een webshop. Of misschien wel meerdere webshops.

Als die stap dan eenmaal is genomen om een webshop te bouwen, dan ontbreekt vaak de focus om die webshop ook écht helemaal perfect te maken.

Want om bijvoorbeeld een webshop écht perfect te maken, is echt focus nodig.

Perfectionisme

Met streven naar iets goeds is niks mis. Met perfectionisme wel.

Perfectionisme staat je vaker in de weg dan goed voor je is. Niet alles hoeft perfect te zijn. Perfect bestaat nieteens!

Ik ben er zelf ook vaak ingetrapt.

Soms zie ik werk terug wat ik jaren geleden heb gemaakt en nooit heb gepubliceerd. Dan denk ik... Waarom niet?

Waarschijnlijk dus omdat ik op dat moment dacht dat het niet goed genoeg was. Niet perfect.

De dingen die je maakt moeten wel gewoon goed werken hoor. Ik wil niet zeggen dat je ineens als een sloddervos door het leven moet gaan. Maar vaak is 80% van wat jij "perfect" vind, goed genoeg voor jouw doelgroep. 

Sommigen zullen die overige 20% van "perfectie" nieteens merken.

Wees super nieuwsgierig

Als ondernemer moet je alles weten wat er zich in jouw bedrijf afspeelt.

Vaak wordt besloten om diverse zaken uit te besteden. En dat is goed, je kunt natuurlijk niet alles alleen.

Maar zelfs als je iets uitbesteed dan moet je nóg weten hoe het precies wordt gedaan. Misschien ben je het daar helemaal niet mee eens.

Zaken die je sowieso moet weten of snel moet kunnen opzoeken zijn:

  • Je moet weten welke kleurcodes in jouw huisstijl worden gebruikt.
  • Je moet weten hoe en waar jou website wordt gehost.
  • Welk CMS systeem wordt er gebruikt op jouw website?
  • Je moet de rechtmatige eigenaar zijn van jouw domeinnaam.
  •  
  • Je moet niet afhankelijk zijn van anderen.